zaterdag 18 augustus 2012

Geen zorgen...!

Soms ben ik zo bezorgd! Om de kleinste dingentjes! Daar kan ik begin van denacht er over liggen nadenken, soms zelfs erover piekeren of bang worden. Zorgen maken, en piekeren zijn dingen die vaak in mijn leven voor komen. En nu net lees ik deze tekst:

"Wees in geen ding bezorgd..." (Filp 4: 6-7)

Wat kan ik daar dan mee doen, als ik me juist wel zorgen maak? Ik las net ergens dat, als Gods Woord zegt dat je niet bezorgd moet zijn een OPDRACHT is, dus iets waar je ZELF verantwoordelijk voor bent. Eigenlijk moet je tegen jezelf daarom zeggen dat je je niet mag laten beheersen door bezorgdheid. Bezorgdheid lijkt op een vorm van ongeloof, en ongeloof is zonden en die moeten aan de Heere God beleden worden.

Gelukkig mag je het uitspreken tegenover God. Daarmee zeg je ook tegen God dat het niet goed is dat je zo bezorgd bent. Ook las ik dit stukje wat ik erg mooi vond: God zegt dat je niet bezorgd hoeft te zijn, geloof dan dat Hij je helpt om dat in je gedachtenleven uit te werken." Want, je hoeft niet bezorgd te BLIJVEN.

"...maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God..." (Filp 4:6-7)"


Je mag al je problemen dus bij God brengen in gebed. Je mag alle zorgen ook bij Hem laten, dus echt je bezorgdheid loslaten! Je kunt het ook soms op een letterlijke manier doen, zoals een man eens deed. Hij las deze tekst die ik net citeerde en besloot om die heel letterlijk op te volgen. Hij schreef zijn bezorgdheid op 2 stukken papieren, ging op een top van een heuvel staan en gooide de propjes papier zo ver mogelijk weg, de heuvel af. Het was een symbolische daad van geloof en het bracht hem innerlijke rust.

"... en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus". (Filp 4:7)"

Als je je zorgen bij God gebracht hebt, vertrouw Hem dan voor het feit dat Hij de zorg op zich genomen heeft en ... bedank God ervoor! Het staat hier prachtig, dat God, die alle begrip te boven gaat, je hart en zelfs je gedachten zal bewaken in Jezus Christus.


Weten jullie, soms kan ik wel eens moedeloos worden, dan komen de bezorgde gedachten weer terug. Dan denk ik dat ik het fout heb gedaan. Maar bezorgdheid is een ingesleten gedachte patroon, een routine die zichzelf in stand probeert te houden. Gelukkig, door steeds weer op God te vertrouwen ben ik niet meer bezorgd.

Zo werken heel veel dingen in het geloofsleven: je begint met God om een goede start te maken, maar er is volharding nodig om bezorgdheid als karaktertrek helemaal kwijt te raken en dat kan je niet alleen! Zonder God kan je niets doen! En daar houd ik me elke dag steeds weer aan vast!


Wat doe jij als je bezorgd ben? Vlucht je naar de Heere Jezus of probeer je er zelf uit te komen?

God bless you!


Angel-Blessy

2 opmerkingen:

  1. Meestal loop ik er een tijdje mee rond maar probeer het wel bij God te brengen en soms belijd ik het ook als zonde, want zo voel ik dat dan wel. Mijn moeder zei een keer tegen mij toen ik ook weer ergens bezorgd over was: nou heb je altijd zo'n vast vertrouwen, dan zou je dat toch ook hierover moeten hebben, tja toen dacht ik wel ff:"niet echt een getuigenis als ik zo bezorgd loop te doen."

    BeantwoordenVerwijderen